De l’autre côté du bleu
Ka’nahsohon Kevin Deer is from Kahnawake Mohawk Territory. For the last 30 years he is involved in Mohawk Language retention and revitalization. He is also a Faithkeeper at the Mohawk Trail Longhouse which involves knowing sacred songs, dances and rituals. He enjoys discussing and presenting the Iroquoian world views, history and philosophy. He was involved in the Kahnawake Police Commission from 2005 to 2015. In 1990 he was involved in the Oka Crisis using the power of peace to try to resolve that conflict. In May 1990 he participated in a ceremony calling for the return of the Peacemaker in Tyendineaga, Ontario. In 1994 he assisted in the establishment of the new Mohawk community at Kanatsiohareke, New York. In 2003 he was part of a planning committee of the historic event that involved horses coming across the land from British Columbia to Six Nations to help wipe the tears of the 7 generations and heal the Earth. In September 2015 he was deeply involved in the Bretton Woods IV convocation, performing a ceremony to help all participants who gathered to see, hear, and speak more clearly about matters of global financial concern from a Native, First Nation’s perspective. In February 2016, he made a presentation on Native spirituality at the United Nations World Interfaith Harmony Week in New York. In August 2016 he did a welcoming and healing ceremony for the World Forum on Theology and Liberation in Montreal. In November 2016 he traveled to Standing Rock to meet with spiritual leaders and elders.
Dans les traditions autochtones, il est d’usage de commencer une rencontre en donnant la parole aux personnes aînées, porteuses de la culture et des connaissances ancestrales. C’est dans cet esprit que, dans le cadre du présent numéro, « Rêver les étoiles : la (ré)interprétation des récits célestes dans les littératures et les arts autochtones contemporains », nous avons pensé inviter Ka’nahsohon Kevin Deer, Kanien’kehá:ka du territoire mohawk de Kahnawake, gardien de la tradition de la maison longue (Faithkeeper à la Mohawk Trail Longhouse), à partager les récits de sa Nation.
Comme nous l’expliquons dans l’introduction du dossier, les récits sont aussi source de théorie dans les épistémologies autochtones. Ils permettent de comprendre le monde, les relations et l’esprit de réciprocité à entretenir envers les humains et les plus qu’humains. Ka’nahsohon a accepté avec générosité de partager avec nous des enseignements qu’il a reçus au cours de sa vie. Depuis plusieurs années, il participe à la conservation et à la revitalisation de la langue mohawk, il est impliqué à préserver des chants, des danses, des rituels sacrés, l’histoire et les épistémologies de la Confédération Haudenosaunee, dont les Kanien’kehá:ka font partie.
Pour l’occasion, il nous a accueillies dans sa maison en territoire mohawk où nous avons pu échanger et partager ces histoires lumineuses racontées avec douceur par Ka’nahsohon. Nous vous invitons à tendre l’oreille pour l’écoute de ces deux enregistrements, en anglais.
Caroline Nepton Hotte et Marie-Eve Bradette
Récit 1 : La Grande Ourse
Récit 2 : La femme tombée du ciel